تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/15 - 08:10
کد خبر: 498283

نگاهی بر انتظارات مردم از مجلس دوازدهم؛

انتظارات مردم از خانه ملت نشین‌ها/ افزایش مشارکت در گرو تحقق وعده‌های نمایندگان

انتظارات مردم از خانه ملت نشین‌ها/ افزایش مشارکت در گرو تحقق وعده‌های نمایندگان

شورای وحدت دیگر جریان سیاسی اصولگرایی است که در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با ۳۰ نامزد در تهران و در برخی از شهرهای کشور وارد میدان رقابت شد. سرلیستی آن را نیز منوچهر متکی برعهده داشت و شعار شورای وحدت «تحول برای زندگی بهتر» بود. این جریان اصولگرایی توانست در تهران تنها منوچهر متکی را به مجلس دوازدهم راهی کند.

به گزارش  گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور مردم در سراسر کشور در پای صندوق‌های رای، ۱۱ اسفند برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس در چهار سال آینده برگزار شد، با انتشار آمار شمارش آرا از حوزه‌های مختلف انتخابیه در کشور تعیین و تکلیف  برخی از نامزدهای ورود به مجلس به دور دوم کشیده شد، در این گزارش قصد داریم تا نگاهی بر انتظارات مردم از این دوره مجلس داشته باشیم.

هرچند هنوز انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم را نمی‌توان پایان یافته تلقی کرد اما با این وجود، بازخوانی شعارها و وعده‌هایی که جریان‌های اصولگرایی در فهرست‌های خود و سخنان و مواضع آنها برای جلب آراء دادند لازم است.

مطالبات مردم از مجلس دوازدهم

مردمی که به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی دادند و آنها را راهی خانه ملت کردند، این حق را دارند که از زمان آغاز مجلس دوازدهم توقع و انتظار داشته باشند که وعده‌ها پیگیری شود. حتی آنهایی که به آن منتخبان رأی نداده‌اند این حق را دارند و آنهایی هم که در انتخابات شرکت نکرده‌اند نیز باید مطالبه‌گری به‌حق داشته باشند، هرچند در انتخابات مشارکت نکردند. در هر صورت آنها در ایران زندگی می‌کنند و نمی‌توان آنها را از نظام و انقلاب و کشور جدا کرد.

«ائتلاف نیروهای انقلاب» با سرلیستی محمد باقر قالیباف به میدان رقابت انتخاباتی وارد شد. این جریان نیز در تهران با فهرست 30 نفره خود تلاش کرد تا پیروز میدان شود، اما آنگونه که تصور داشت و تصور می‌شد اتفاق نیفتاد و از میان فهرست 30 نفره آن که برخی از فهرست‌ها مشترک هم بود، قالیباف رأی آورد و چند تن دیگر که مشترک بودند نیز رأی آوردند.

شاید اگر ائتلاف نیروهای انقلاب که با شعار «ایران سربلند» و وعده مجلسی «فعال،کارآمد و مردمی» به میدان آمده بود با برخی جریان‌های اصولگرایی مانند شورای وحدت ائتلاف کرده بود و از میان نامزدهای دو لیست 30 نفر نامزد اصلح‌تر برگزیده شده بود چه‌بسا اقبال بیشتری می‌یافتند.

جبهه صبح ایران در تبلیغاتی که با پوستر و درج اسامی نامزدهای خود چاپ کرده بود، نوشت: «اراده مردم، شفافیت مسئولان، تحول ایران» این سه شعار و وعده از سوی نامزدهای منتخب این جریان باید پیگیری شود، علاوه بر آن باید برنامه‌های کاربردی از سوی آنها به مردم ارائه شود.

جریان اصولگرایی امناء (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) در تبلیغات خود این شعار و وعده را داده است «نه به فساد». این شعار بزرگی است و تاکنون بسیاری از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کشور با همین وعده و شعار آمدند و کار خاصی هم نتوانستند بکنند.

شورای وحدت دیگر جریان سیاسی اصولگرایی است که در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی با 30 نامزد در تهران و در برخی از شهرهای کشور وارد میدان رقابت شد. سرلیستی آن را نیز منوچهر متکی برعهده داشت و شعار شورای وحدت «تحول برای زندگی بهتر» بود. این جریان اصولگرایی توانست در تهران تنها منوچهر متکی را به مجلس دوازدهم راهی کند.

مجلسی‌ها به وعده‌های خود عمل کنند

هرچند فهرست‌های دیگر جریان‌ها هم با توفیق لیستی روبه‌رو نشد و هرکدام توانست چند نامزد خود را به مجلس بفرستد. این وضعیت نشان می‌دهد که مردم به طور کامل لیستی رأی نداده‌اند. جریان سیاسی صدای ملت با رهبری علی مطهری نیز در تهرلان با 30 نامزد وارد میدان رقابت شد، اما نتوانست حتی یک نفر از نامزدهای خود را به مجلس بفرستد.

حتی علی مطهری که سرلیست بود از این رقابت جا ماند. شعاری که فهرست انتخاباتی صدای ملت در تبلیعات خود نوشته بود این بود،‌«این صدای زندگی است...» فهرست‌های دیگر هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران معرفی شده بود که یک فهرست متعلق به مستقلان بود که هیچیک از نامزدهای آن رأی نیاورد.

قدر مسلم عمل به وعده‌های داده شده از سوی جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات مهمترین مسئله‌ پس از ورود به خانه ملت است که مردم نیز آن را مطالبه خواهند کرد. تحقق وعده‌ها و شعارها می‌تواند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top